أنا مش صنم..شاذلي محمد عبدالرحمن حسين

 الشعر رسالة وأدب سامي وأداة للتواصل والتعليم تحية خاصة لأصدقائنا من ذوي الهمم وبحمد الله وبفضله في ديواني الجديد ( هُس هُس ) بمعرض القاهرة الدولي للكتاب يناير ٢٠٢٣ مجموعة متنوعة من القصائد عن إخوتنا من ذوي الهمم ( متلازمة داون _ الصم والبكم _ فاقدي البصر _ متحدي الإعاقة ) نسأل الله العلي العظيم التوفيق والقبول

شكر خاص لأستاذتنا / رشا الخولي .الأستاذة في لغة الإشارة 

قصيدة ( أنا مش صنم )

   

🌹🌿🌹🌿🌹     أنا مش صنم     🌹🌿🌹🌿🌹


                         أنا بحر واسع من الألم 

                              صوتي انكتم

                       ماسمعشي من  كل الكلام

                                  إلا العدم

                      إسمي وحكايتي في الحياة

                      ♥️    أنا صم  بكم    ♥️

               راضي بنصيبي . والقدر . مليان نِعم

               مفرودة إيدي . قادرة تبني . ف الأمم

               بالعِزة واقف . راسي فوق . ذي الهرم 

               مش هبقى عاجز . أو أشيل للدنيا هم

                أو حلم عابر  . وفطريق الحلم . عِلم

                     قادر أكون . في الدنيا . نِجم

              واكتب بدايتي . وهَمي . يتحول هِمم

          وارسم في صورتي . وجسمي ملفوف بالعَلم

              وأكسب بطولتي . بقلب فرحان محترم

                والإسم يبقى في الحياة . ذوي الهمم  

                               أنا مش صنم


             🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹


    كن دائمآ البطل مهما كانت ظروفك مختلفة عن الجميع

                 تحية لأبطال الحياة من ذوي الهمم 

                       نحلق دائما خارج السرب

    من ديوان ( هُس هُس) معرض القاهره الدولي للكتاب ٢٠٢٣

                                  شادوليات 

                    شاذلي محمد عبدالرحمن حسين.

                 محافظة البحر الأحمر _ مدينة الغردقة

                   شكر خاص للأستاذة / رشا الخولي 

                                 لغة الإشارة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.