إلى ... إيزيس // بقلم أ – عادل عبد الرازق

 إلى ... إيزيس

------------
بقلمي – عادل عبد الرازق
-----------------------
إيزيس ...
يا حبيبة قلبي الأولى
يا حبيبتي الأبدية
أكتب أغنيات العشق الأولى
على زهر اللوتس تتغنى
تحضن أوراق البردي
وتبوس خد الشجرات المتضفر بعينيكي
جسدي إن اتقطع أنا روح
حفضل احبك وبحبك ابوح
بلساني ..
وبالقلب ..
.. والروح
أنا عايش …
من أول طيبة لممفيس
والامضا … : أوزوريس" ”
قلبي بصورتك معبد ومنوّر
بحقيقة طهرك اللي في أركاني
توصلني مراكب شمسك شايلة سنابلك
تخضر غيطاني ف أحزاني
أرسم فوق كفي عينيكي
وأعطر قلبي بفلّك وبياسمينك
وارسم سكّة وقمراية وغنواية
بترفرف في سمايا برغم الضلمة
وأمد إيديا لقلبي أطير عصافيري
تحكيلك يا إيزيس عن مشواري
أنا لسه بحبك حتى ولو بين أسواري
لسه لعيونك باكتب أشعاري
بابدأ ترحالي من قدام داري
لحد عينيكي فلكي ومداري
جوه الحي المفروش بورودك
ولا اخافش طريق الأشباح
ولا اخافش مواجع وجراح
باولد فجري الأخضر
وأضفر من حلمه وليدي
نمشي أنا وهوه السكة
نرسم صورتك عالجدران
ونحط ف شعرك وردة بتضحك
رغم الأحزان
حتى لو الليل متشجرعالطرقات
قلبك أوطان
أنا حبيتك من صغري
وحفضل احبك طول عمري
حتى لغاية ما انزل قبري
أصلك إنتي نصيبي وقدري
أنا لما بتتعبني دروبي
بانزل بحر عينيكي اتعمد
وأصلي في بحيرات صدرك
واكتب كلمة حب جوه عينيكي
تغسلني الموجة اللي في بحرك
ترسملي الحارة والقنديل وأخطي
يكتب خطّي ......
ما زلت أحبك سيدتي آلاف المّرات
ما زلت أحبك سيدتي رغم الأزمات
ما زلت أحبك وأحبك وأحبك وأحبك
في الماضي وفي الحاضر والمستقبل
وأحبك يا سيدتي في كل الأوقات
من أوزوريس
لإيزيس
سيدة السيدات
***
#عادل عبد الرازق
قد تكون صورة لـ ‏‏‏شخص واحد‏، ‏‏جبل‏، ‏سحاب‏‏‏ و‏طبيعة‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.