طارت عصافيرك...بقلم الشاعر عادل عبد الرازق

 طارت عصافيرك

***

بقلمي : عادل عبد الرازق

*********************

أنا كنت حالف مااعشقك

 بس القدر رماني ف سكّتك

 خادتني عيونك ولاّ شفايفك

ولاّ خادتني ضحكتك

 ماعرفش ليه ملت إليكي

 ماعرفش ليه قلبي ناداكي

 وماعرفش ليه كنت ضحيّتك

 ملامحك اتغيّرت بين الليالي

 كل الجليد غطّى ملامحك

 شط اسكندرية رماني

 وانا كنت عاشق لون مطارحك

 رفرفت على صدرك وغنيّت

 لحقيتني لحظتها انتهيت

 على أوّل خطوة ف سكّتك

,,,

 كنت فاكر …

 إن شفايفك لسه بتتعلّم

 أتاريني لسه باتعلّم

 وباشخبط على باب البيت والحاره

 حبك رماني وكسرني

 هزمني ولا عمره نصرني

 ولضمني حرف في غنوتك

 الشارغ قدّامنا مجمّعنا

 بس انتي ف ركن وانا ف غيره

 مش عارف إحنا بنعند

 ولاّ بنتكسّر بإيدينا

 من قلبك طرح الغدر

 غرّق شطّ مدّ وجزر

 تعبتني الطرقات والخطوة

 وباعدّي في الضلمة وخايف

 مررّت الأشعار اللي بتترجّى

 توصل يوم بحر الأوزان

 م الشارع طارت عصافيرك

 ولقيتني ف وسط الغربان

***

- عادل عبد الرازق


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.