فاكرة .. بقلم الشاعر/ محمد غبن

 (  فاكرة )

بقلمي الشاعر/ محمد غبن

شاعر آل غبن بمصر والشتات

كلمات عاميه بلغة محكيه

 1/12/2022


فاكرة أول لقاء كان

بينا وإحنا                 صغيرين

كنا أطفال قلبها

مليان رقة  وحنين

بنلعب في الشارع

زي اي اتنين والسلام  فرحانين  

إستغمايه أو اي حاجة كنت

بتشوفيني قد ايه بخاف  عليك

من اي حد  أو  م الهوا

 اللي بيعدي حواليك       

 اي حد  يغتت أو

 يستظرف يعمل فيها   فله

كنت بحسسه إن ليك

حد مش لوحدك أو إنت   قلة

كنت بقول لنفسي خوفي

عليها علشان إحنا جيران

كنا اطفال بريئة وقلوبنا فرحانة وحاسه بالأمان            

وسط أهالينا وعينيهم 

 اللي كانت بتدعي خالق      العنان

و لما كبرنا حسيت بشعور 

غريب بيشدني ليك   وحواليك

بصراحة لقيت فجأه قلبي

  بدأ ينشغل ويكلمني    عليك

قولتله اعقل إيه ياقلبي

 أنا فين وهيا فين            

أبوها رغم إنه جارنا 

لكنه من الأعيان    المبسوطين

خايف أتقدملك يفكر 

إني طمعان في فلوسه والفدادين

وأنا وحياتك مش عايز غير  

موافقته وشنطة هدومك 

نعيش حبايب لكن ما

أعيش دنيتي دية من  دونك

حبنا من الصغر إزاي نفرط فيه 

وضمايرنا تلومني و  تلومك

ع العموم اصبري وكل

 حاجة وليها حل ومفتاح   

أكيد أبوك ليه حد سكته

 اصبري الوقت معانا     براح

 بس مخبيش عليك خايف منه

وتضيعي وأعيش من غيرك سواح

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.