أنا مصري // للشاعر المبدع : محمد عبدالحميد السيد

 ..... عاميه

... أنا مصري

.. أنا العربي أنا المصري
... قوة وايمان من حديد
...
... بقاوم بكافح زماني
... وبضحك مهما الحمول تزيد

... بواجه مشاكلي بعملي وعلمي
... وارادة حديد أنا مش بليد

... معايا صحابي وجيراني وأهلي
..وحبايبي أنا مش وحيد

... في الشدة ديما نكون
..قصادها أيد واحده أيد من حديد

... في الفرح تلاقي الكل سعيد
... طبل ومغنى و رقص وزغاريد

.. في الحزن تلاقي الكل
.. واقف معاك مساندك واقف شديد

.... بنحب بعض بقوة واخلاص
.. دا حبنا من نوع فريد

... المصري شهامة ومواقفة علامة
... ودايما في تجديد

... دي مصر ولادة وكلها رجالة
.. قلوبهم حديد

... بحبك يا بلدي يا غالية عليا
... دا حبك بيجري في الوريد

... واقفة في وش عدوك شجاعة
.. ومهما يكون تقولي يا مصر
... هل من مزيد

... بجيشك قوية وحرة
... أبية وجيشنا كبير وعدده حشيد

... دا صوت شبابك بيرعب
... عدوك ويخاف ويهرب
... ويبعد بعيد

... مصر يا أم الدنيا يا أمي يا غالية
.... يا عشقي الوحيد

... بحبك يا بلدي دا حبك
... يا بلدي في قلبي بيزيد

... مهما عدوك يحاول يبين
... قوته قدامك عمرك ما تخافي
... من أي تهديد

... يحميكي ربي ويبعد
... عنك كل شيطان مريد

.. علطول تكوني رمز الحضارة
... والعلم والتجديد

... تحيا مصر وتبقى عبر الزمان
... حرة أبيه لا تخشى تهديد

... بقلمي محمد عبدالحميد السيد
 Abdelhamid Mohamed

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏‏شخص أو أكثر‏‏، ‏نص مفاده '‏اللهم إحمى مصر وجيش مصر العظيم y‏'‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.